Õhukese lehtmetalli töötlemisele spetsialiseerunud Favor AS alustas tegevust 1990. aastal alumiiniumripplagede tootmise  ja paigaldamisega. Tänaseks on ettevõte üle elanud kaks kriisi, laiendanud ja muutnud vastavalt turu vajadustele oma tootmist ning tegeleb allhanke kõrvalt aktiivselt omatoodangu arendamisega.

Alumiiniumripplagede juurest jõuti juba 1996. aastal kipsseina karkasside tootmiseni ning kaks aastat hiljem soetati esimene lehetöötlemise seade. Sajandivahetuseks olid mahud võimsalt kasvanud ning ettevõttel tekkis vajadus uue tehase järele. Kui Maardusse rajatud 2000 m2 suurune tootmishoone tundus alguses liiga suur ja avar, siis tänaseks on juba kaks tootmishoonet koos suure õuealaga kitsaks muutunud.

„Kuna kogu tegevus toimus algusest peale lihtsalt Favori nime all, samas kui toodangu spetsiifika, kliendibaas ja lõppkliendid olid väga erinevad, saime aru, et hädavajalik on luua erinevad osakonnad,“ meenutab Favor AS-i juhatuse esimees Mart Proos. Nii sai ettevõtte töö jagatud erinevateks ärisuundadeks: mõõtulõigatud lehtmetalli müügikeskus CutCenter, allhanget teostav Metaform ning lagede  ja sisevaheseinte  metallkarkassi turuliider Profiline.

25 aasta jooksul on Favor üle elanud kaks kriisi ning mõlemal korral ka suhteliselt raskes olukorras olnud. 1998. aastal toimunud Vene kriis kestis lühemalt, kuid 2008. aasta masu kujunes kardetust pikemaks ja süngemaks: ettevõte kaotas aastaga käibest 38% ja terase hind kukkus poole võrra, ent varem võetud kohustused tahtsid maksmist. Nii tuli vähendada ka töötajate arvu.

„2010. aastal, mil kogu turg hakkas stabiliseeruma, hakkasime ka meie august välja saama. Siin aitas kiire ja jõuline muudatuste elluviimine ja oma osa oli siin ehk ka eestlase jonnil,“ muigab juhatuse liige Vaido Lainelo ja kiidab Favori töötajaid, kes tegelikult ongi need tublid, tänu kellele ettevõte üldse toimib.

Favor CutCenter  
Favor CutCenter-terasemüügikeskus

Favor Metaform toodete koostamine

Profiline
Profiline terasprofiilide tootmine

„Raskel ajal on rohkem aega enda sisse vaadata. Meie kasutasime seda eelkõige tootlikkuse kasvuks. Oli aega ka turul laiemalt ringi vaadata, kliendibaasi laiendada ja uusi tooteid juurutada. Selle perioodi olulisemate otsuste hulka kuulus ühe ärisuuna sulgemine ja keskendumine õhukese lehtmetalli töötlemisele.“ Pärast nelja keerulist aastat ja kolmeaastast kahjumit on Favor tagasi umbes samas punktis kui kriisieelsel ajal. 2014. aasta käive oli ettevõttel 24 miljonit eurot ning töötajate arv 170. „Kuigi 2008. aastal oli meil 240 töötajat ja täna töötab tehas toonase kolme vahetuse asemel kahes, oleme efektiivsemad kui kunagi varem,“ märgib Proos ja meenutab, kuidas 1998. aastal tehti käe värisedes 40tonnine tellimus, kuid täna on tavapärane tellida korraga 1500 tonni metalli.

Hetkel läheb umbes 50% Favori toodangust ekspordiks. Mullu jõudsid tooted 10 riiki, lisaks Soomele Lätile ja Leedule ka näiteks Saksamaale, Šveitsi ja Itaaliasse. Allhankeklientide kaudu on Favoris valmistatud tooted ja komponendid jõudnud erinevatesse paikadesse üle maailma.

Allhange toetab omatoodangu loomist
Allhankefirmadelt küsib turg koguaeg: kus on oma toode? Majanduskriisi ajal oli Favoril aega sellele rohkem mõelda ning hakati otsima, mida tehas oma teadmiste juures võiks ise toota. Jah, Profiline profiilid on ju samuti omatoodang, kuid need on liiga lihtsad. Nii jõuti mitme uue põneva tooteni nagu suitsuahjud, õlleankrud, mitmesugused põllumajandusseadmed…ja elektrirollerid Exo-Bike ning tööstuslikud LED-valgustid.

„Kui ise ei katseta, siis ju ei tea, kas õnnestub või ei. Parim aeg proovimiseks on kehv aeg, sest heal ajal on inimesed laisad,“ ütleb Lainelo. Exo-Bike’iga on Favor aastatepikkuse töö tulemusena jõudnud punkti, kus sel aastal läheb Euroopa turule esimene partii – 40 rollerit. Võimsaid LED-valgusteid katsetatakse veel mõnda aega enda tehases, et selgeks teha nende maksimaalne võimsus ja kasutegur.

EXO-Neutrino-White-and-Black

Proos lisab: „Omatoodang vajab ressursse, sest selle arendamine, modifitseerimine ja turule toomine on meeletult kallis. Selleks ongi vaja enne teha allhanget, et leida piisavalt kapitali uute toodete tarvis.“

Ka allhanke osas on Favoril plaanid liikuda edasi keerulisemate koostude ja lahenduste poole, et jõuda toote väärtusahelas kõrgemale. Ehk sooviks on mitte niivõrd suurendada ettevõtte toodangu mahtu, vaid lisada toodetele keerukust ja ettevõtte poolt antavat lisandväärtust. Favori tehasest väljuvad näiteks energeetika- ja telekommunikatsioonisektori jaoks valmistatavad kilbid ja elektrikapid, tööstusliku külmatehnika klientidele valmistatavad külmlettide karkassid ja komponendid ning rongide kliimaseadmed – kõige jaoks tehakse juba täna rohkem kui pelgalt metalli mõõtulõikamine, painutus ja värvimine.

„Mullu kasvas meie käive 17%, tänavu on tagasihoidlik plaan suurendada käibenumbrit 15% ning seda eelkõige läbi uute turgude, klientide ja uute toodete juurutamise ,“ ütleb Lainelo, rõhutades, et parimad muutused leiavad aset tänu nõudlikele klientidele, kes panevad kogu ettevõtte rohkem pingutama.

Faktid Favor AS-i kohta:

  • Asutatud 1990
  • Kontor ja tootmine paikneb Maardu tehases, Taeblas asub pulbervärvimisüksus
  • 11 500 m² tootmispinda
  • 170 töötajat
  • 2014. aasta käive 24 miljonit eurot, kasvades 2013. aastaga võrreldes 17%
  • 50% toodangust läheb ekspordiks
  • Favoril on ISO 9001 ja ISO 14001 sertifikaadid
  • Töötleb  25 000 tonni lehtmetalli aastas
  • Toodab aastas 12 miljonit meetrit kergvaheseinte teraskarkassi
  • Allhankes valmistab aastas ligi 2 miljonit detaili ning pidevalt on tootmises 3500 erinevat metalltoodet
  • Alates 1990. aastast osaleb Favor igal aastal mõnel oma erialamessil Saksamaal, Rootsis ja Soomes
  • Lisaks on Favor AMF ripplagede maaletooja ja Troldtekt puidkiudplaatide ainuesindaja Eestis.
  • Favor on saanud Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuselt hulganiselt olulisi toetuseid, näiteks tehnoloogiainvesteeringuteks, messidel osalemiseks, ekspordi arendamiseks, teadmiste arendamiseks ning LEAN 20 Võtit juurutamiseks.

Äripäeva Juubeli eriväljaanne 04.02.2015